TÄVLINGSREGLER

Tävlingsregler ”1a Maj Trofén”

Dag 1 30/4 och dag 2 1/5 kör alla klasser vanliga slalomtävlingar. Dessa är samtidigt kval till sista dagens parallellfinal.

När ni hämtar ut er nummerlapp dag 1 och 2, måste ni meddela de som delar ut nummerlapparna, om ni vill delta i parallellen eller inte ifall ni kvalar.

Tävlingarna dessa två dagar ligger också till grund för uträkningen av ”Bästa ungdomsklubb” och ”Bästa klubb”.

Ranking

D17- (FIS) och H17-(FIS) ranking efter internationella punkter.

Kvalificeringsregler till parallellen för ungdom & veteraner

Hälften av finalplatserna går till de bästa sammanlagda tiderna. ¼ av finalplatserna går till de bästa tiderna från det första åket och ¼ av finalplatserna går till de bästa tiderna från andra åket. Alla får åka andra åket. De som bryter första åket startar på sin ordinarie plats andra åket.

Kvalificeringsregler till parallellen för FIS juniorer/seniorer

Alla finalplatser går till de bästa totaltiderna.

Fyra av finalplatserna i herr- respektive damklassen är reserverade för Wild Cards. Dessa platser utser tävlingsorganisationen.

Antal finalplatser :

1 - 8 anmälda som kommer till start går 4 till final

9 - 16 anmälda som kommer till start går 8 till final

17 - 32 anmälda som kommer till start går 16 till final

33 - anmälda som kommer till start går 32 till final.

Regler för parallellen: Man förlorar första åket om man ej infinner sig på start, tjuvstartar, gränslar, kommer in i motståndarens bana eller stör motståndaren. Man kan max förlora första åket med 0.400 sekunder.

Andra åket räknas i sin helhet. Om man under andra åket ej infinner sig på start, tjuvstartar, kommer in i motståndarens bana eller stör motståndaren går segern till motståndaren.

Åkare utan medtävlare har rätt att åka igenom banan, men bara i första omgången.

Tävlingspar med samma differenstid i båda åken får åka en ny omgång.

STARTKOMMANDO: Röd bana klar! Blå bana klar! Ready! Go!

Lycka till! önskar Funäsdalens Slalomklubb

Adress

Funäsdalens SLK - Skidor Idrottskansliet c/o Persson, Salmons Väg 19 84672 Funäsdalen

Tel: 0768074199 E-post: funasdalens.slk@telia.com